‘Even opladen’ op vakantie!

WSP InfraOntwikkeling streeft niet alleen naar duurzame gebiedsontwikkeling, maar mede in haar eigen bedrijfsvoering staat duurzaamheid centraal. Zo rijdt 25% van de collega’s inmiddels elektrisch, om landelijk alle projecten te kunnen bereiken. Collega’s Sjoerd en Cunera gingen dit voorseizoen de uitdaging aan om mede met de elektrische auto Europa in te trekken. Cunera vertrok naar Frankrijk en Italië, Sjoerd verkende Oostenrijk en Italië. Hierbij passeerden zij de nodige landen en ontdekten de ‘wereld van het laden’: Benieuwd hoe zij dit ervaren hebben en welke tips zij hebben voor andere duurzame vakantiegangers?

WhatsApp Image 2022-07-15 at 1.42.15 PM (1).jpeg
IMG_1480.jpg
Rustig pauzeren met voldoende laadplaatsen. Geen ruimte? Rijd 10 km verder en je vindt er weer een hoop.

Laden onderweg

Voorafgaand hadden zowel Cunera als Sjoerd al de nodige waarschuwingen gehad: Verhalen over lange files bij de laadstations tot zelfs de eigen Volkswagen dealer die het een spannende onderneming vond. Maar dat liet hen beiden niet uit het veld slaan! Zij zochten uit welke routes gunstig waren, waar snelladers stonden en vonden zelfs accommodaties met eigen laadinfrastructuur. Daarnaast gebruikten zij beiden de nodige apps, zoals de Aral Fuel & Charge App en de ‘WeConnect ID’ app en de ‘WeCharge’ app van de Volkswagen ID4 zelf. Deze app’s geven live weer waar de laadlocaties zijn en hoeveel vrije plaatsen er zijn. De auto, in beide gevallen een ID4, geeft zelf aan welke tussenstops hij wil maken om de auto te laden. Rijd je (on) zuiniger, dan wordt je tussenstop aangepast. Zo ga je dus letterlijk onbezorgd de reis tegemoet!

WhatsApp Image 2022-07-15 at 1.42.15 PM (2).jpeg
Rijd je batterij zo ver mogelijk leeg, het laden gaat sneller bij een lege batterij dan bijna vol.

Van 0 naar 80% laden

Langs de snelwegen in Europa zijn er voornamelijk snelladers aanwezig. Tijdens de reis ontdekten Sjoerd en Cunera dat het de kunst is om de batterij zover mogelijk te ontladen en tot 80% op te laden. Waarom? In deze range laadt de batterij het snelst op! Na 30-35 minuten zit je op 80% en kan je de reis vervolgen. De laadstations zelf hebben daarbij de nodige voorzieningen in de buurt. In de tussentijd kan je dus rustig de benen strekken, boodschappen doen in een grote supermarché, wat eten of een sanitaire stop maken. Geen verloren laadtijd dus.

WhatsApp Image 2022-07-15 at 1.42.15 PM.jpeg
Tijdens een stop heb je tijd om rustig je pauzeren en je ruitensproeistof even bij te vullen.

Hoe snel rijd je nu eigenlijk?

Op de snelweg hebben Cunera en Sjoerd verschillend gereden. Cunera heeft 100-110 km/h aangehouden, ging om de 3 uur laden en had een actieradius van gemiddeld 450km op de batterij. Sjoerd heeft tussen de 100-130 km/h gereden, ging laden wanneer de batterij bijna leeg was en had een actieradius van gemiddeld 350km. Kortom, jouw rijgedrag en snelheid heeft zeker invloed op de actieradius, dus ervaar zelf wat het beste bij jou past.

WhatsApp Image 2022-07-15 at 1.42.15 PM (1).jpeg

Rijden in de bergen

De eerste keer rijden in de bergen met een elektrische auto, was voor beiden wel even wennen! Je ziet voor jouw ogen de kilometers verdampen wanneer je heuvel opgaat. De batterij loopt snel(ler) leeg en je begint je af te vragen of je wel voldoende range hebt…. Ga je heuvel af dan laadt de batterij weer op, de auto haalt veel energie uit het remmend naar beneden gaan. Waar Sjoerd en Cunera in Nederland inmiddels aardig hun bereik in kunnen schatten, is dat in de bergen dus wel anders. Maar ook in de bergen van Oostenrijk, Frankrijk en Italië is er voldoende mogelijkheid om te laden. Alle verhalen en zorgen van anderen vooraf hebben zij dus niet ervaren. Zij hebben beiden vooral met veel plezier én duurzaam de Europese wegen verkend!

Fijne vakantie!

Omdat veel collega’s juist de komende weken met vakantie gaan, of het nu per (elektrische) auto, vliegtuig of fiets is, nog een belangrijke tip: Ga vooral genieten en ‘laad’ voldoende op, zodat we daarna samen weer mooie duurzame projecten kunnen maken!